Copywriting ako disciplína marketingu je stále opradený mnohými mýtmi a často sa spája s predstavami, ktoré sú viac či menej vzdialené od reality. Sme presvedčení, že pri hľadaní odpovede na otázku, čo je to copywriting, ste sa s niektorými z nich stretli aj vy. Možno vás dokonca o ich pravdivosti presviedčal kamarát na posedení, niekto z rodiny, alebo známy zo školy. Niektoré mýty o copywritingu vás možno pobavia, pri iných sa zas budete čudovať, ako im vôbec niekto môže veriť. Vysvetlíme vám, prečo týmto 10 mýtom o copywritingu a copywriteroch určite neveriť!
Copywriting je len o písaní textov
V čom je copywriting vlastne ťažký? Stačí si predsa sadnúť za počítač, niečo trochu prečítať a napísať pár viet. V praxi to však takto nefunguje, navyše prácou copywritera je omnoho viac ako len ťukanie do klávesnice. Pravdou ale je, že kým copywriter napíše prvú vetu, väčšinu práce už má za sebou. Každý kvalitný text totiž začína analýzou a efektívnym naštudovaním. Zároveň, každý copywriter by mal vedieť položiť klientovi tie správne otázky. Často sa totiž stáva, že ani sám klient úplne presne nevie, čo konkrétne potrebuje a čo bude v jeho situácii tým najlepším riešením. Takže ako to potom v praxi vyzerá?
Po prvotnom kontakte zo strany klienta nasleduje spravidla konzultácia. Ak copywriter pristupuje k svojej práci zodpovedne, potrebuje klienta najprv trochu spoznať. Po spresnení zadania začína copywriter analýzou a naštudovaním si témy. Táto fáza môže byť ľubovoľne dlhá a môže zahŕňať rôzne činnosti, ako porozumenie tone of voice, cieľovej skupine a identifikáciu silných stránok produktu. Až po príprave podkladov a návrhu stratégie začína samotná fáza tvorby…
Vďaka copywritingu predáte čokoľvek a budete úspešný v čomkoľvek
Hoci šikovný copywriter dokáže so slovami doslova čarovať, na zázraky v biznise recept nepozná. Môžete mať aj tie najlepšie texty na svete a sme presvedčení, že záujemcov pritiahnu, no ak nebudete mať nastavené ostatné procesy, prípadne váš produkt bude mať jednoducho nízku kvalitu, tak úspechy nečakajte. Neznamená to však, že by ste copywriting nemali skúsiť.
Copywriterom sa môže stať každý
Často sa môžete stretnúť s názorom a stále sa s ním stretávame aj my, že copywritera môže robiť každý. Akýkoľvek študent, nezamestnaný, alebo maminka na materskej, skrátka ktokoľvek, kto práve „nemá čo robiť“ a chce si nejaké to euro zarobiť navyše. Hoci nechceme nikoho odrádzať, pretože sami vieme, že niekde začať treba, tak musíme skonštatovať, že nie každý môže byť copywriterom.
Tejto profesii je potrebné venovať čas, veľa čítať a ešte viac písať. Všetko vám to pôjde ľahšie, ak máte vlohy na písanie, no nič z práve vymenovaného vám nezaručí automatický úspech. Jednoducho, tak ako nie každý môže byť grafik, spevák alebo profesionálny športovec, tak sa z každého nemôže stať copywriter.
Úprava existujúcich textov je ľahšia ako písanie nových
Mohlo by sa zdať, že ak už máte hotové texty, bude jednoduchšie ich len prepísať. V praxi to tak opäť často nefunguje. Niektoré texty môžu byť doslova nepoužiteľné a v takom prípade je lepšie skrátka začať úplne od začiatku, alebo ako sa hovorí medzi copywritermi – „od prázdnej strany“. Mimochodom, ak máte texty a potrebujete ich skontrolovať alebo mierne upraviť, potrebujete službu nazývanú copyediting, alebo korektúru textov.
Copywriter musí mať vysokú školu so zameraním na marketing
Ak má copywriter zároveň marketingové znalosti, ide o veľkú výhodu, ako pre klienta, tak aj pre copywritera samotného. Neznamená to však, že kvalitný copywriter musí mať nevyhnutne vyštudovanú vysokú školu zameranú na marketing. V našom tíme je napríklad copywriter právnik a tiež copywriter technik. Ani jeden z nich neštudoval marketing, no svet práva a svet techniky s ním dokážu veľmi účinne prepojiť.
Copywriting sa dá naučiť z knižky, stačí si ju prečítať
Prečítaním knižky sa z nikoho copywriter ešte nestal, hoci na trhu ich nájdete viacero veľmi dobrých a kvalitných. Určite sa ich oplatí prečítať, copywritera však robí predovšetkým veľa kvalitného textu, ktorý nielenže robí radosť, ale aj prináša výsledky. Jednoduchý návod na to, ako sa stať copywriterom skrátka neexistuje.
Čím dlhší text, tým lepšie
Staré známe klišé, že „na dĺžke nezáleží“ ste určite počuli a v zásade platí aj vo svete copywritingu. Je totiž lepšie mať krátky text, ktorý funguje a má výpovednú hodnotu, než dlhý text plný omáčok, ktorý vlastne nikto nikdy ani neprečíta do konca. U kvalitného copywritera by malo byť samozrejmosťou, že nebude umelo predlžovať text frázami a slovnou vatou, len preto, aby si mohol od klienta vypýtať viac. Vymyslieť trefné slovné spojenie niekedy zaberie omnoho viac času ako napísať blogový príspevok s dĺžkou 2 strany. Kvalitný copywriter preto musí dokázať vystihnúť podstatu v jednom riadku a tam kde sa to hodí, vedieť sa rozpísať.
Copywriterov už netreba, je tu umelá inteligencia
Hovorí sa, že umelá inteligencia nahradí ilustrátorov, grafikov a v neposlednom rade aj copywriterov. Nehovoríme, že sa to nikdy nestane, avšak aktuálne takýto scenár určite nehrozí. Umelá inteligencia síce dokáže vygenerovať text podľa zadania, dá sa pomocou nej dokonca vypracovať aj seminárna práca či projekt do školy, ale nedokáže vycítiť tón komunikácie, premýšľať a porovnávať.
S umelou inteligenciou sme experimentovali aj my, ale výsledky nás neuspokojili. Umelá inteligencia nám sprostredkovala množstvo slovných omáčok, z ktorých by sa dal skomponovať nanajvýš priemerný článok na blog. Prekvapilo nás tiež, že umelá inteligencia si stále nedokáže poradiť ani len so slovenskou gramatikou. Ak jednoducho chcete mať kvalitné texty s pridanou hodnotou, ktoré bude radosť čítať, šikovného copywritera stále potrebujete.
Copywriter musí byť expert na tému, o ktorej píše
Stále sa pomerne často stretávame s inzerátmi typu: „Hľadám copywritera, ktorý sa vyzná v doplnkoch výživy…“. Kvalitného copywritera od tých menej kvalitných odlišuje aj to, že dokáže písať o rôznych témach, pričom nevyhnutne nemusí byť na každú z nich expertom. Copywriting je totiž aj o práci zo zdrojmi, analýzach a samoštúdiu. Na to, aby ste teda dokázali napísať kvalitný článok o výživových doplnkoch, nemusíte byť hneď expertom na túto tému.
Samozrejme, je vždy lepšie ak má copywriter k určitej téme kladný vzťah a pri niektorých témach je naozaj vhodné, ak ich text skontroluje študovaný expert. Typickým príkladom sú témy o medicíne, ktoré síce šikovný copywriter zvládne spracovať, aj keď nie je lekár, no výsledok jeho práce by určite mal prejsť odbornou kontrolou.
Pri témach ešte chvíľku zostaňme, je úplne normálne, že každý copywriter sa cíti byť „doma“ v rozličných témach. Náš kolega Samo napríklad nepreferuje témy o kozmetike a športe, jednoducho k nim nemá žiadny vzťah. Spracovávanie týchto tém mu preto môže trvať dlhšie. Oproti tomu, skvele sa cíti pri témach auto-moto, témach s technickým zameraním a keďže je právnik, tak po odbornej stránke vie zastrešiť prakticky akúkoľvek právnickú tému.
Cieľom copywritingu je vždy len niečo nanútiť
S obľubou hovorievame, že kvalitné texty by mali v prvom rade prinášať úžitok. Nech už si pod slovom úžitok predstavíte čokoľvek – informáciu, pomoc, zisk, radu. Jednoducho čokoľvek, čo môže očakávať návštevník vášho webu, príjemca newsletteru alebo aj náhodný čitateľ vášho reklamného letáčika niekde v čakárni u lekára. Cieľom copywritingu preto nemá byť len vnútiť nejaký produkt alebo službu, ale vytvoriť textový obsah, ktorý prináša úžitok. Čo dodať? Mýtov okolo písania textov, copywritingu a práce copywriterov je samozrejme omnoho viac. Veríme, že vyššie spomenutej desiatke už veriť nebudete.
Ak nechcete nechávať nič na náhodu a chcete sa prezentovať textami, ktoré sú pútavé a fungujú, neváhajte nás kontaktovať a my sa ochotne postaráme o váš textový obsah.